VEILIG HALEN EN BRENGEN
EEN PROJECT VAN HET BEWONERSPLATFORM KERKRADE-WEST OM DE VEILIGHEID RONDOM DE BASISSCHOLEN IN KERKRADE-WEST TE VERBETEREN
RAPPORTAGE SCHOOLJAAR 2008 - 2009 “VEILIG HALEN EN BRENGEN”
In het kader van het wijkveiligheidsplan van de gemeente Kerkrade is het Bewonersplatform Kerkrade West in september 2008 gestart met het project “Veilig halen en brengen”, een project waarmee de veiligheid rondom basisscholen moet worden verbeterd door ouders en kinderen bewust te maken van de verkeersonveilige situaties, die hun gedrag tijdens de “haal- en brengmomenten” veroorzaakt. Bijkomend effect is, dat de leefbaarheid rondom scholen wordt verbeterd.
De gemeente heeft in overleg met de basisscholen al een aantal fysieke oplossingen gerealiseerd om de veiligheid rondom scholen te verbeteren. Het Bewonersplatform wil een gedragsverandering teweegbrengen, die meerdere effecten (veiliger route, afname verkeersdruk, verkeerseducatie) en een langdurig karakter heeft.
Om het project te doen slagen is de medewerking van verschillende partners noodzakelijk. Het Bewonersplatform heeft hiertoe benaderd: *de basisscholen en peuterspeelzalen in Kerkrade-West *de gemeente (zowel betrokken wethouders als ambtenaren verkeer) *de politie *Consent (onderwijsadvisering) *ROVL
Allen hebben hun medewerking toegezegd.
Ter ondersteuning van het project heeft het Bewonersplatform *een meetsysteem ontwikkeld, dat het haal- en brenggedrag in kaart moet brengen *diverse acties lopende het schooljaar uitgezet om het project steeds weer onder de aandacht te brengen *Roda JC verzocht voor iedere basisschool een “adoptievoetballer” ter beschikking te stellen, die medewerking verleent aan het uitvoeren van de acties *een afspraak gemaakt met de hoofdredacteur van weekblad de Trompetter om acties en overig nieuws over het project prominent te publiceren.
De 4 betrokken basisscholen (de Doorkijk, de Schakel, d’r Durpel en de Gracht) hebben in juni 2008 met de gemeente een VEBO-convenant afgesloten. Zij hebben tevens elk een kinderverkeersteam samengesteld uit leerlingen van de groepen 6, 7 en 8, dat de acties begeleidt en betrokken wordt bij het opstellen van een verkeersconvenant tussen ouders en de school.
Om diverse acties te kunnen financieren is een beroep gedaan op het leefbaarheids- en wijkveiligheidsbudget van de gemeente Kerkrade. Het Wijkplatform Kerkrade West ging akkoord met betaling van de voorgestelde en begrote acties uit deze budgetten. De basisscholen droegen bij aan de jaarafsluiting door het ter beschikking stellen van een bijdrage uit het budget voor verkeerseducatieve doeleinden. Daarnaast verleenden diverse instanties (Impuls, ROVL) financiële ondersteuning door het gratis verstrekken van materiaal en/of het verlenen van kortingen op de kostprijs.
Een werkgroep van 4 platformleden heeft met ondersteuning van de opbouwwerker uitvoering gegeven aan het project.
Startmanifestatie Gebruik makend van de landelijke actiedag “op voeten en fietsen naar school” is op 18 september 2008 een startmanifestatie georganiseerd. Op de 4 basisscholen vonden voor onder- en bovenbouwleerlingen diverse activiteiten plaats, die alle iets met verkeer te maken hadden: verkeerstuin voor de allerjongsten, EHBO-demo en (verkeers)dans voor de midden-groepen en demo’s van ambulance, politiewagen, brandweerwagen en dodehoekvrachtwagen voor de oudere leerlingen. Verder waren de leerlingen op een creatieve manier bezig met verkeer (verkeersborden tekenen, veiligheidshesjes maken). De adoptievoetballers van Roda JC waren elk op “hun eigen” school aanwezig. Aansluitend aan de manifestatie werden de VEBO-convenanten officieel ondertekend. Via diverse media (Weekblad Trompetter, Rotonde, Buurt TV) is de manifestatie onder de aandacht gebracht.
Acties lopende het schooljaar 30-km stickeractie: eind november/begin december hebben de kinderverkeersteams aan bewoners in de schoolomgeving 30-km stickers uitgedeeld samen met een flyer met informatie over het verkeersproject. Op de meeste scholen werden de kinderteams begeleid door hun adoptieagent. Klikarmbandenactie: in januari hebben de adoptievoetballers op hun school zgn. klikarmbanden uitgedeeld, die de kinderen bij gebruik in schemer/donker beter zichtbaar maken op straat. Verkeersbordenontwerpactie: in maart zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het ontwerpen van een verkeersbord, dat als onderwerp het veilig halen en brengen moest hebben. In mei zijn uit de ingeleverde tekeningen voor iedere deelnemende school door een jury van kinderverkeersteams en de wethouders van de wijk en van verkeer winnende tekeningen gekozen. Van deze tekeningen is een “echt” verkeersbord gemaakt, dat de desbetreffende school op een duidelijk zichtbare plaats kan ophangen.
Jaarafsluiting: Op 9 juni werd het schooljaar afgesloten met 2 verkeerseducatieve voorstellingen, één voor de onderbouw (4 t/m 7 jaar) en één voor de bovenbouw (8 t/m 12 jaar). Op deze dag werden tevens de prijswinnaars van de verkeersbordenontwerpwedstrijd bekend gemaakt en de winnende verkeersborden gepresenteerd. Foto’s van de uitgevoerde acties zijn als bijlage toegevoegd aan deze rapportage.
Bij iedere actie werd door de school, de politie, de voetballers en de werkgroepleden van het Bewonersplatform weer het uitgangspunt en het doel van het project benadrukt. Dit werd eveneens in de persberichten over de acties meegenomen.
De politie hield gedurende het schooljaar af en toe acties bij schoolbegin, waarbij ouders gewezen werd op verboden en gevaarlijk stoppen/parkeren en waarbij naast waarschuwingen ook bekeuringen werden gegeven.
Metingen Na iedere actie hebben de basisscholen meetformulieren per groep laten invullen. Op deze formulieren wordt aangegeven hoe kinderen naar school komen: met auto, fiets of te voet. Via een grafische uitwerking van deze gegevens kan vastgesteld worden of de acties hebben bijgedragen aan een gedragsverandering bij het halen en brengen van de leerlingen.
Evaluatiemomenten Na iedere actie hebben de werkgroepleden met de verkeerscoördinatoren van de basisscholen een evaluatiebijeenkomst (04-11-08, 12-01-09, 23-03-09 en 25-05-09) gehouden. Op deze bijeenkomsten werden tevens afspraken gemaakt over vervolgacties, het inleveren van de meetformulieren, e.d. Aan het eind van het schooljaar is met elke verkeerscoördinator van de basisscholen een apart evaluatiegesprek gevoerd over het project gedurende dit eerste jaar.
Financiële verantwoording Van de startmanifestatie en de overige acties zijn financiële overzichten gemaakt, die als bijlage aan deze rapportage zijn toegevoegd.
Conclusies het project “veilig halen en brengen” wordt door alle partijen als een leuk en leerzaam project ervaren de leerlingen zijn tijdens de acties intensief met verkeer bezig, maar de “boodschap” wordt nauwelijks overgebracht naar de ouders het beoogde doel (meer kinderen te voet of met de fiets naar school) wordt door de huidige werkwijze niet bereikt de metingen geven een onzuiver beeld, omdat de scholen niet op dezelfde dag de formulieren invullen, soms fouten maken bij het invullen of de formulieren niet volledig invullen de slaagkans van het project wordt vergroot door ouders intensiever bij het project te betrekken.
Voortgang ouders worden het uitgangspunt voor het schooljaar 2009 – 2010. Daartoe worden afspraken gemaakt met de ouderraden van de basisscholen om op een vergadering aan het begin van het schooljaar het project toe te lichten en om medewerking te vragen. het veiliger maken van de schoolroute zal voor ouders en kinderverkeersteams het uitgangspunt moeten worden Woonmaatschappij Hestiagroep Kerkrade en de gemeente zullen het verkeersveiligheidsproject opnemen in het herstructureringsproject “ de Limburgse Wijkaanpak”, waardoor het ook in de komende jaren structureel aandacht krijgt.
|