Parkeeroverlast in wijk
Overlast door geparkeerde auto’s in de wijk is een probleem dat veroorzaakt wordt door bezoekers, maar vooral door de bewoners van de wijk zelf. We benoemen een aantal situaties.
Parkeren binnen 5 meter van een kruising: Vooral in de woonerven komt dit vaak voor. Het parkeervak is bezet dus parkeert men in de bocht of op een verkeersdrempel.
Parkeren voor een invaliden-afritje: Ze zijn niet altijd goed te zien, maar liggen bijna altijd binnen de 5 meter zone van een kruising!
Parkeren voor inritten: In bijna alle woonstraten zijn te weinig parkeerplaatsen aangelegd bij de bouw van de huizen. Door de explosieve groei van het autobezit in Nederland raken deze straten steeds voller. Het vinden van een parkeerplaats kan in de late namiddag al snel een lastig probleem zijn, dan maar een halve parkeerplaats gebruiken en de rest voor een in- of uitrit.
Verzamelaars: Oude auto’s verzamelen kan een leuke en lucreatieve hobby zijn maar waar naar toe met die schatjes? Het eigen terrein is vol, dan maar in de omliggende straten denoods in de nabijgelegen winkelstraat.
Parkeren van bedrijfsauto’s in de woonwijk: Een groeiend probleem zijn de vele bedrijfsauto;’s die werknemers mee naar huis krijgen en geparkeerd worden in de omgeving van het huis, bij voorkeur niet voor het eigen huis.
Illegale bedrijven in de woonwijk: We kennen ze allemaal en zolang het om 1 bestelbusje gaat mopperen we niet zo snel. Het is tenslotte iemand uit je buurt. Door de economische recessie loopt het werk voor veel handwerkbedrijven snel terug. Werknemers worden ontslagen en de bedrijfsbussen komen terug naar de plaats waar de eigenaar van zo’n bedrijfje woont. Het aantal bedrijfsbussen in de straat neemt dan al snel toe tot onaanvaardbare aantallen.
Parkeren voor buurtwinkels en wijkvoorzieningen: Op iedere parkeerplaats voor een buurtwinkel, postkantoor, geldautomaat of medisch centrum kunnen per werkdag ongeveer 50-70 bezoekers van zo’n voorziening parkeren. Wordt een parkeerplaats ingenomen door een langparkeerder dan kan er niet meer dan 1 auto geparkeerd worden, die dan vaak ook nog geen bezoeker is. Het gevolg is dat bezoekers voor inritten van buren gaan staan, met alle irritaties van dien.
|