Buurtwinkel bedreigd maar populair
Hoewel veel buurtwinkels worden bedreigd door grote winkelketens, neemt hun populariteit onder de consumenten toe. Niet alleen vanwege de producten en goede service: bijna tweederde vindt dat buurtwinkels een sociale functie vervullen. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok|Netpanel onder 583 consumenten, in opdracht van het trendblad Second Sight. De populariteit van de buurtwinkel stijgt. Twee derde van de Nederlanders koopt weliswaar het merendeel van zijn boodschappen bij een winkelketen, maar bezoekt ook en steeds vaker onafhankelijke buurtwinkels. En drie op de tien Nederlanders geven aan nu vaker een buurtwinkel te bezoeken dan vijf jaar geleden. De meest bezochte buurtzaken zijn de snackbar (of shoarmatent), bloemist, kapper, bakker en het restaurant.
Een belangrijke reden om naar een onafhankelijke buurtwinkel te gaan is 'nabijheid / ligt op de route' (56 procent). Maar daarnaast zijn het de extra's die de buurtwinkel biedt, zoals 'goede service' (52 procent), 'kwaliteit' (51 procent), 'vakmanschap' (41 procent) en 'assortiment' (38 procent).
Het assortiment is daarbij een zeer belangrijk punt, want voor 72 procent geldt: 'Als een onafhankelijke buurtwinkel een exclusief assortiment naar mijn interesse aanbiedt, zou ik er indien nodig voor omrijden.' Ook vindt men het bezoeken van buurtwinkels: 'Een veel gezelliger manier van winkelen.' Daarnaast bezoekt men bewust buurtwinkels, zodat deze behouden blijven. 'Het steunen van de kleinere winkels en de lokale middenstand' is voor 31 procent een reden om ze te bezoeken.
Sociale functie Volgens 67 procent van de consumenten spelen buurtwinkels een belangrijke rol in de sociale controle in de buurt. 'De onafhankelijke buurtwinkel maakt de eigen buurt gezelliger! (81 procent). En met 'Een toename van onafhankelijke buurtwinkels zal de sfeer in de wijk verbeteren!' pleit 62 procent van de Nederlanders ten gunste van de buurtwinkels. Toch meent slechts 37 procent van de respondenten dat buurtwinkels altijd zullen blijven bestaan. Voor 41 procent van de consumenten hangt het bestaansrecht in de toekomst sterk af van het assortiment dat de buurtwinkel biedt.
Wat kan de bedreigde buurtwinkel doen? Bijzonderder of betere producten aanbieden (50%) Investeren in een goede band met de consumenten (41%) Periodiek leuke activiteiten aanbieden, zoals een kookcursus, een thema-avond, etc. (33%) Op een originele manier reclame maken (30%) Lagere prijzen rekenen (26%) Zorgen voor een aantrekkelijke inrichting en presentatie van de producten (23%) De klantenservice verbeteren (22%)
|